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Quasi Hoquetus for viola, double bass and piano

Composer: Gubaidulina, Sofia
Title: Quasi Hoquetus for viola, double bass and piano
Edition: Set of Parts
Edition series: exempla nova 479
Instrumentation: Va,Kb,Klav
Binding, cover: KT
Number of pages: 27+12+12
Format: 29,7 x 21,0 cm
Edition number: SIK8679
ISMN: 9790003038742
Price: € 34,50

Work information

In dem 1985 komponierten Werk Quasi Hoquetus fr die seltene Besetzung Viola, Fagott und Klavier greift Sofia Gubaidulina auf die alte Hoquetus-Technik zurck, interpretiert diese in einem radikalen Sinne neu und verwendet sie als konstitutives Kompositionsprinzip. Von mittelalterlichen Theoretikern wie Franco von Kln ausgehend, der den Hoquetus als Zerschneiden der Stimme (Truncatio vocis) beschrieb, lsst Gubaidulina in diesem Werk keines der Instrumente thematisch-motivische Zusammenhnge herstellen. Tonfolgen, die sich anfangs zuweilen wie melodische Linien gerieren, erweisen sich sehr bald als unstete chromatische Aufgnge, in sich kreisende Klangsequenzen oder, wie in der langen Violapartie im Mittelteil der Komposition, als Verbindungselemente zwischen auf wechselnden Tonhhen angelegten Umspielungsabschnitten. Diese Anti-Struktur wird verstrkt durch harmonische und klangliche Instabilitt, wenn das im Grunde genommen in C stehende Werk durch Terzambivalenzen, Flageolett-Tne und Klangpedal etwas stlich Schwebendes erhlt, wenn Mixturklnge, Glissandi und Cluster streckenweise fr tonale Unbestimmtheit: sorgen und die Komposition schlielich - kaum differenziert hrbar - mit einer c-Moll-Terz in der Kontra-Oktave des Klaviers endet. Im Schaffen Sofia Gubaidulinas gab es bisher kein Werk mit einem vergleichbaren Ansatz. Quasi Hoquetus ist jedoch keine Absage an motivisch-strukturelles. Komponieren, sondern zeugt vielmehr ein weiteres Mal von dem undogmatischen Umgang der Komponistin mit musikalischem Material.

Das Werk ist Michail Tolpygo, Waleri Popow und Alexander Bachtschijew gewidmet.

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Composed in 1985 (original for the instrumentation viola, bassoon and piano), this work harks back to the medieval technique of the hocket (which comes from the Breton word for hiccups). It is a technique in which a melody is broken up into fragments which then roam through all the parts in an open, filigree texture. In Gubaidulinas work, however, the hocket embraces not only the melodic parameter, but also and above all the harmony and timbres of her material. The filigree writing consolidates itself gradually into a linear continuum, whereby spiritual symbolism in the form of cross and number figures (e. g. seven and thirteen) takes on a particular importance. The work pledges a certain allegiance to tradition in its distinct formal, harmonic and tonal structure and in its obvious references to Johann Sebastian Bach. However, it is also genuinely and refreshingly innovative, particularly in the treatment of the harmonics in the viola, the multiple stops on the bassoon and the clusters in the piano. Brought to a consummate synthesis in this masterful chamber music work, these two aspects tradition and innovation - reflect Gubaidulinas uniquely personal relationship to her heritage. My ideal is a relationship to tradition and to new compositional means in which the artist masters all of these means both new and traditional- but does so in a way that makes it seem he is paying no attention to either of them. There are composers who construct their works very consciously; I, however, number myself among those who prefer to cultivate their works. This is why the entire world which I can assimilate constitutes, in a way, the roots of a tree; its branches and leaves are the works which grow from it. One can call them new, but in the end they are still leaves, and thus they are always traditional, old. (Sofia Gubaidulina)

The work is dedicated to Mikhail Tolpygo, Valeri Popov and Alexander Bakhchiyev.

weitere Ausgaben / further editions:

SIK 1845
Quasi Hoquetus
fr Viola, Fagott und Klavier

SIK 8678
Quasi Hoquetus
fr Viola, Violoncello und Klavier

€ 34,50

incl. VAT plus delivery