Silent Prayer for violin, violoncello, bass guitar, vibraphone, strings and CD
Composer: | Kancheli, Giya |
Title: | Silent Prayer for violin, violoncello, bass guitar, vibraphone, strings and CD |
Lyricists: | Kantscheli, Gija |
Edition: | Study Score |
Edition series: | exempla nova 413 |
Instrumentation: | V,Vc,Git-B,Vibr,StrOrch,Tonb |
Binding, cover: | KT |
Number of pages: | 36 |
Format: | 29,7 x 21,0 cm |
Edition number: | SIK8613 |
ISMN: | 9790003036991 |
Price: | € 25,50 |
Work information
Kantschelis Werke kreisen oft um das Verhältnis zwischen gegensätzlichen oder komplementären Begriffen: Gott und Menschen, kreative und destruktive Impulse, Verantwortung des Einzelnen und der Gesellschaft, Exil und Heimkehr. Seine stimmungsvolle, oft ätherisch schöne musikalische Sprache eröffnet Gefühle von Unendlichkeit und Weite im Raum, holt den Hörer aber immer wieder auch abrupt in die Realität zurück, der sie sich dann zu stellen hat. Nostalgie und eine tiefe Spiritualität sind die kennzeichnenden Merkmale für die Musik eines Komponisten, dessen Lebensgeschichte untrennbar mit den politischen Umwälzungen verbunden ist, die das 20. Jahrhundert erlebt hat. (Programmhefttext Kronberg Festival)
„Stilles Gebet“ entstand anlässlich des 80. Geburtstages von Mstislaw Rostropowitsch und des 60. Geburtstages von Gidon Kremer im Jahre 2007 und ist diesen beiden großen Musikern gewidmet, die Kantscheli zu seinen engsten Freunden zählt. Nachdem Rostropowitsch kurz nach seinem Geburtstag verstorben war, gab der Komponist dem soeben fertig gestellten Werk den Titel „Stilles Gebet“. Die Uraufführung fand am 7. Oktober 2007 beim Cellofestival Kronberg statt, das dem Gedenken des verstorbenen Virtuosen gewidmet war. Die Solisten waren Gidon Kremer und Marie-Elisabeth Hecker, die von der Kremerata Baltica begleitet wurden.
-------------------------------------------
Kancheli's works often centre round the relationship between opposing or complementary terms: God and man, creative and destructive impulses, the responsibility of the individual and of society, exile and homecoming. His atmospheric, often ethereally beautiful musical language opens up feelings of infinity and expansiveness in space, but time and again abruptly returns the listener to reality, with which he must then come to terms. Nostalgia and a profound spirituality are the characteristics of the music of a composer whose life story is inseparable from the political upheavals experienced by the twentieth century.
“Silent Prayer” was composed on the occasion of the 80 th birthday of Mstislav Rostropovich and the 60th birthday of Gidon Kremer in 2007 and is dedicated to these two great musicians, both among Kancheli's closest friends. After Rostropovich died shortly after his birthday, the composer entitled the just-finished work “Silent Prayer.” The world premiere took place on 7 October 2007 at the Kronberg Cello Festival which was dedicated to the memory of the late virtuoso. The soloists were Gidon Kremer and Marie-Elisabeth Hecker with the Kremerata Baltica.