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Symposium Reception of Shostakovich in the 21st Century

Every two years the German Shostakovich Society organizes a Shostakovich Symposium. This year's symposium will take place from 13 to 14 September 2019 at the Berlin University for Media, Communication and Economics. After the 2015 and 2017 symposia examined Dmitri Shostakovich in the context of the two avant-garde schools of the 20th century, this year's scholarly contributions will focus on the reception of Shostakovich in the 21st century. Among the speakers are well-known Shostakovich specialists from Russia, Germany, Italy and Poland, including Olga Dombrowskaja, Bernd Feuchtner, Manuel Gervink, Elizabeth Wilson and Krzysztof Meyer. The symposium will be chaired by Bernd Feuchtner, President of the German Shostakovich Society.
In addition, there will be a piano recital by Vladimir Stoupel on the evening of 13 September at 7.30pm in the Mendelssohn-Remise in Berlin. The programme will feature works by Karol Rathaus and Dmitri Shostakovich  including Prelude and Fugue in C sharp minor from the composer's estate, edited by Krzysztof Meyer. Patrick Güldenberg will read from Shostakovich's letters to Ivan Sollertinsk.

Programme Symposium Reception of Shostakovich in the 21st Century
13./14. September 2019 Hochschule für Medien, Kommunikation und Wirtschaft Berlin:

Friday, 13. September 2019

10:00 – 10:10 Uhr  
Bernd Feuchtner              
Begrüßung und Eröffnung

10:10 – 10:15 Uhr   
Klaus-Dieter Schulz          G
rußwort des Rektors der HMKW

10:15 – 11:00 Uhr    
Krzysztof Meyer               
Die Schostakowitsch-Rezeption - ein Phänomen

11:00 – 11:20 Uhr    
Elisabeth von Leliwa       
Schostakowitschs Instrumentalmusik als Inspiration für den zeitgenössischen Tanz

11:20 – 11:40 Uhr    
Alexander Gurdon            
Schostakowitschs Dirigenten und die Interpretation seiner Sinfonien als musikalische                                                                                   Erinnerungskultur

13:00 – 14:00 Uhr   
Albrecht Riethmüller       
Komponisten im Spielfilm am Beispiel von Schostakowitsch

14:00 – 14:20 Uhr   
Gerhard Müller                
Jenseits der Noten – Bemerkungen zu dem Schostakowitsch Roman "Der Lärm der Zeit"                                                                               von Julian Barnes                                                            

14:20 – 14:40 Uhr   
Manuel Gervink                
Zur Darstellung der Figur und zu den Konnotationen der Musik von Dmitri                                                                                                          Schostakowitsch in dem Film "Testimony" von Tony Palmer

14:40 – 15:00 Uhr   
Richard Taruskin               
Was Shostakovich a Martyr? Or Is That Just Fiction - Julian Barnes's Novel "The Noise of                                                                               Time" (Text gelesen von Bernd Feuchtner)

16:00 – 16:20 Uhr    
Simon Haasis                   
Späte Sinfonik als sperriger Greisenavantgardismus, oder: Warum werden wir mit                                                                                          Spätwerken nicht warm?

16:20 – 16:40 Uhr    
Adelina Yefimenko           
Kontroverse Rezeptionen „Lady Macbeth von Mzensk" im 21. Jahrhundert

16:40 – 17:00 Uhr   
Karolin Tscharntke            
Zur neueren Rezeption der Lenin gewidmeten Sinfonie Nr. 12 "Das Jahr 1917" von Dmitri                                                                              Schostakowitsch in Deutschland 
                
Saturday, 14. September 2019

10:00 – 10:20 Uhr    
Olga Dombrowskaja         
The intertextual components of Shostakovich's oeuvre as perceived by the modern                                                                                        audience

10:20 – 10:40 Uhr    
Uta Swora                           
Interpretation im Spiegel der Zeit – Zur Modernität von Schostakowitschs Werk

10:40 – 11:00 Uhr    
Elizabeth Wilson               
New perceptions in the interpretation of Shostakovich's chamber music
      
12:30 – 12:50 Uhr    
Bernd Feuchtner               
"The Shostakovich Wars" im 21. Jahrhundert. Der Sonderweg der Schostkowitsch-                                                                                         Diskussion in den USA

12:50 – 13:10 Uhr   
Jakob Knaus                      
Im 21. Jahrhundert finden wir versteckte Botschaften eher

13:30 – 13:50 Uhr    
Yaroslav Timofeev            
Arbeitstitel: How do musicians an the public in Russia see Shostakovich's music today?                                                                                How do they connect his music to the history of Russia and Soviet Union?

14:10 – 14:30 Uhr    
Alexander Laskowski       
Arbeitstitel: The reception of Shostakovich's music in modern Russia (after the fall of                                                                                     

Concert:
Friday, 13. September 2019, 19:30 Uhr
Mendelssohn-Remise, Jägerstraße 51, 10117 Berlin
Klavierabend Vladimir Stoupel

Dmitri Schostakowitsch (1906 – 1975):
Klaviersonate Nr. 2 opus 61 (1943)
Dmitri Schostakowitsch:
Briefe an Iwan Sollertinski, gelesen von Patrick Güldenberg
Dmitri Schostakowitsch:
Präludium und Fuge cis-moll, aus dem Nachlass, bearbeitet von Krzysztof Meyer
(Uraufführung)

Karol Rathaus (1895 – 1954)
Klaviersonate Nr. 3 op. 20

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