Symposium Reception of Shostakovich in the 21st Century

Every two years the German Shostakovich Society organizes a Shostakovich Symposium. This year's symposium will take place from 13 to 14 September 2019 at the Berlin University for Media, Communication and Economics. After the 2015 and 2017 symposia examined Dmitri Shostakovich in the context of the two avant-garde schools of the 20th century, this year's scholarly contributions will focus on the reception of Shostakovich in the 21st century. Among the speakers are well-known Shostakovich specialists from Russia, Germany, Italy and Poland, including Olga Dombrowskaja, Bernd Feuchtner, Manuel Gervink, Elizabeth Wilson and Krzysztof Meyer. The symposium will be chaired by Bernd Feuchtner, President of the German Shostakovich Society.
In addition, there will be a piano recital by Vladimir Stoupel on the evening of 13 September at 7.30pm in the Mendelssohn-Remise in Berlin. The programme will feature works by Karol Rathaus and Dmitri Shostakovich including Prelude and Fugue in C sharp minor from the composer's estate, edited by Krzysztof Meyer. Patrick Güldenberg will read from Shostakovich's letters to Ivan Sollertinsk.
Programme Symposium Reception of Shostakovich in the 21st Century
13./14. September 2019 Hochschule für Medien, Kommunikation und Wirtschaft Berlin:
Friday, 13. September 2019
10:00 – 10:10 Uhr
Bernd Feuchtner
Begrüßung und Eröffnung
10:10 – 10:15 Uhr
Klaus-Dieter Schulz G
rußwort des Rektors der HMKW
10:15 – 11:00 Uhr
Krzysztof Meyer
Die Schostakowitsch-Rezeption - ein Phänomen
11:00 – 11:20 Uhr
Elisabeth von Leliwa
Schostakowitschs Instrumentalmusik als Inspiration für den zeitgenössischen Tanz
11:20 – 11:40 Uhr
Alexander Gurdon
Schostakowitschs Dirigenten und die Interpretation seiner Sinfonien als musikalische Erinnerungskultur
13:00 – 14:00 Uhr
Albrecht Riethmüller
Komponisten im Spielfilm am Beispiel von Schostakowitsch
14:00 – 14:20 Uhr
Gerhard Müller
Jenseits der Noten – Bemerkungen zu dem Schostakowitsch Roman "Der Lärm der Zeit" von Julian Barnes
14:20 – 14:40 Uhr
Manuel Gervink
Zur Darstellung der Figur und zu den Konnotationen der Musik von Dmitri Schostakowitsch in dem Film "Testimony" von Tony Palmer
14:40 – 15:00 Uhr
Richard Taruskin
Was Shostakovich a Martyr? Or Is That Just Fiction - Julian Barnes's Novel "The Noise of Time" (Text gelesen von Bernd Feuchtner)
16:00 – 16:20 Uhr
Simon Haasis
Späte Sinfonik als sperriger Greisenavantgardismus, oder: Warum werden wir mit Spätwerken nicht warm?
16:20 – 16:40 Uhr
Adelina Yefimenko
Kontroverse Rezeptionen „Lady Macbeth von Mzensk" im 21. Jahrhundert
16:40 – 17:00 Uhr
Karolin Tscharntke
Zur neueren Rezeption der Lenin gewidmeten Sinfonie Nr. 12 "Das Jahr 1917" von Dmitri Schostakowitsch in Deutschland
Saturday, 14. September 2019
10:00 – 10:20 Uhr
Olga Dombrowskaja
The intertextual components of Shostakovich's oeuvre as perceived by the modern audience
10:20 – 10:40 Uhr
Uta Swora
Interpretation im Spiegel der Zeit – Zur Modernität von Schostakowitschs Werk
10:40 – 11:00 Uhr
Elizabeth Wilson
New perceptions in the interpretation of Shostakovich's chamber music
12:30 – 12:50 Uhr
Bernd Feuchtner
"The Shostakovich Wars" im 21. Jahrhundert. Der Sonderweg der Schostkowitsch- Diskussion in den USA
12:50 – 13:10 Uhr
Jakob Knaus
Im 21. Jahrhundert finden wir versteckte Botschaften eher
13:30 – 13:50 Uhr
Yaroslav Timofeev
Arbeitstitel: How do musicians an the public in Russia see Shostakovich's music today? How do they connect his music to the history of Russia and Soviet Union?
14:10 – 14:30 Uhr
Alexander Laskowski
Arbeitstitel: The reception of Shostakovich's music in modern Russia (after the fall of
Concert:
Friday, 13. September 2019, 19:30 Uhr
Mendelssohn-Remise, Jägerstraße 51, 10117 Berlin
Klavierabend Vladimir Stoupel
Dmitri Schostakowitsch (1906 – 1975):
Klaviersonate Nr. 2 opus 61 (1943)
Dmitri Schostakowitsch:
Briefe an Iwan Sollertinski, gelesen von Patrick Güldenberg
Dmitri Schostakowitsch:
Präludium und Fuge cis-moll, aus dem Nachlass, bearbeitet von Krzysztof Meyer
(Uraufführung)
Karol Rathaus (1895 – 1954)
Klaviersonate Nr. 3 op. 20